Месяца декемвриа в 6 день
Иже во святых отца нашего Николаа, архиепископа Мир Ликийских, чудотворца
Аще хощет настоятель, творит бдение.
На Малей вечерни, на Господи воззвах, стихиры на 4, глас 4:
Подобен: Яко добля:
Миром Божественным тя помаза Божественная благодать Духа, миряном председательствовавша, и мироблагоухавша добродетельми священнейше мира концы, сладкодохновенными же твоими молитвами злосмрадная прогоняща страсти всегда, сего ради тя верою благохвалим, и память твою всесвятую совершаем Николае.
Яко осиятеля тя незаходимаго, яко светильника всемирнаго, на тверди возсиявша церковней Николае, и мир просвещающа, и бед лютых мглу отгоняща, и изымающа печалей зимы, и тишину соделовающа глубокую, по долгу ублажаем.
И зде сый, и являяся в сониих Николае, иже неправедно имущия умрети спасл еси, яко сострадателен, яко благолюбивый, яко избавитель теплейший, яко предстатель истинный, верно просящих твоего защищения, священнейший отче, ангелов согражданине, апостолов и пророков равностоятелю.
Преславное житие твое всюду предивна тя показа, богомудре отче священнейший, святителей благолепие, преподобных украшение: и яко солнце на земли лучи распростер, озарил еси верных сердца, совершающих светоносную твою и божественную память, всеблаженне Николае.
Слава, глас 6:
Возсия якоже солнце, твоя святителю память, верных сердца мысленно просвещающи, юже и мы светло совершающе днесь, молебно тебе вопием: радуйся державо целомудрия, непорабощенно души соблюд достояние, воздержания щитом обложився. Радуйся пастырю и учителю христоименитых людей твоих. Радуйся церковное украшение, архиереев доброто, монашествующих похвало: Николае пресвященне, всеблаженне отче, Христа Бога моли непрестанно, мир подати вселенней, и спасти души наша.
И ныне, Богородичен:
Никтоже притекаяй к Тебе, посрамлен от Тебе исходит, Пречистая Богородице Дево, но просит благодати, и приемлет дарование к полезному прошению.
На стиховне стихиры, глас 6:
Подобен: Тридневен воскресл еси:
Николае блаженне, припадающа мя ущедри, молюся тебе: и очи, премудре, просвети души моея, да чисте узрю Светодавца и Щедраго.
Стих: Честна пред Господем смерть преподобных Его.
Врагов ищущих злосотворити мне, святе, изми мя, дерзновение к Богу яко имея, иерарше Николае всеблаженне, и от мужей кровей спаси мя.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду, и преподобнии Твои возрадуются.
Пристанище тя небурное и стену необоримую иерарше, тя стяжахом вернии, и столп утверждения, и дверь покаяния, и наставника душ, и поборника.
Слава, и ныне, Богородичен:
Возревновав соперник противу стаду Твоему Пречистая, на кийждо день ищет лукавый снедь сотворити: но Ты Богородице, того вреда изми ны.
Тропарь, глас 4:
Правило веры, и образ кротости, воздержания учителя яви тя стаду твоему, яже вещей истина. Сего ради стяжал еси смирением высокая, нищетою богатая: отче священноначальниче Николае, моли Христа Бога, спастися душам нашим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Еже от века утаеное, и ангелом неведомое таинство, Тобою Богородице сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.
На Велицей вечерни,
Блажен муж, 1-й антифон.
На Господи воззвах, стихиры на 8, глас 2:
Подобен: Егда от древа:
В Мирех пожив чувственно, миро воистинну явился еси, миром помазався умным, святе Николае, святителю Христов: и благоухаеши лица, верою и любовию твою всеславную память совершающих присно, разрешая бед и напастей и скорбей сих отче, к Богу твоими молитвами.
Победы тезоименит воистинну верным людем яви: везде бо призываемь быстро предваряеши, любовию притекающих под кров твой: ты бо во дни и нощи верным являяся, спасаеши от напастей и обстояний.
Явился еси Константину царю, и Авлавию во сне, и сим страх вложив, сице тем рекл еси: разрешите убо вскоре, яже держите связанныя в темнице, неповинни бо суть беззаконнаго заколения. Обаче аще преслушаеши мене, мольбу сотворю Царю на тя, ко Господу моляся.
Велий заступник и теплый в бедах обретающимся еси славне, святе Николае, священнопроповедниче Христов: сущим на земли и плавающим, сущим далече и близ обретающимся, яко зело милостивнейший и молебник крепкий. Темже сошедшеся вопием: молися ко Господу, яко да всякаго избавимся обстояния.
Ины стихиры, глас тойже:
Подобен: Киими похвальными:
Киими похвальными венцы увязем святителя, плотию в Мирех суща, и духовно всем достизающа, чисте того любящим, всех предстателя и заступника, и всех скорбных утешителя: и всех сущих в бедах прибежище, благочестия столпа, верных поборника? Егоже ради шатания врагов Христос низложи, имеяй велию милость. [Дважды.]
Киими песненными пении похвалим святителя, нечестия противоборца, и благочестия поборника: Церкве первостоятеля, великаго заступника же и учителя, вся злославныя посрамляюща: потребителя Ариева, и того пособников? Егоже ради сих шатание Христос низложи, имеяй велию милость.
Киими пророческими песньми похвалим святителя, иже далече сущая провидяща, и отстоящая яко близ суща пророчествующа неложно, и всю вселенную назирающа, и вся обидимыя избавляюща, во сне явльшася царю богомудрому, и древле связанныя заколения неправеднаго избавльша, и дарующа велию милость?
Слава, глас 6:
Святителей удобрение, и отцев славу, источника чудес и верных заступника великаго, сошедшеся о празднолюбцы! песненными похвалами воспоим, глаголюще: радуйся, миряном хранителю, и первоседателю честный, и столпе неподвижный. Радуйся, светильниче всесветлый, иже мирския концы просвещая чудесы. Радуйся, скорбящих божественная радосте, и обидимых теплый предстателю. И ныне, всеблаженне Николае, не престай моляся Христу Богу, о верою и любовию чтущих приснорадостную и всепразднственную память твою.
И ныне, предпразднства, глас тойже:
Вертепе благоукрасися, Агница бо грядет чревоносящи Христа: ясли же подымите словом разрешившаго от безсловеснаго деяния нас земнородных. Пастырие свиряюще свидетельствуйте чудеси страшному: и волсви от Персиды, злато и ливан и смирну Царю принесите, яко явися Господь из Девы Матере. Емуже и приникши рабски Мати поклонися, и привещаше к держимому на объятиих Ея: како всеялся еси Мне, или како прозябл еси во Мне, Избавителю Мой и Боже?
Вход. Прокимен дне. Чтения три.
Притчей чтение. [Главы 3 и 8.]
Память праведнаго с похвалами, и благословение Господне на главе его. Блажен человек, иже обрете премудрость: и смертен, иже уведе разум. Лучше бо сию куповати, нежели злата и сребра сокровища. Честнейшая же есть камений многоценных, все же честное недостойно ея есть. Долгота бо дней, и лета живота в деснице ея: в шуйце же ея богатство, и слава. От уст ея исходит правда, закон же и милость на языце носит. Послушайте убо мене, о чада! честная бо реку: и блажен человек, иже пути моя сохранит: исходи бо мои, исходи живота, уготовляется хотение от Господа. Сего ради молю вас, и предлагаю мой глас сыновом человеческим: яко аз премудрость устроих совет, и разум и смысл аз призвах. Мой совет и утверждение, мой разум, моя же крепость. Аз мене любящия люблю, ищущии же мене обрящут благодать. Разумейте убо незлобивии коварство, ненаказаннии же прилагайте сердца. Послушайте мене и паки, честная бо реку, и отверзу от устен правая: яко истине поучится гортань мой, мерзки же предо мною устны лживыя. С правдою вси глаголы уст моих: ничтоже в них стропотно, ниже развращенно: Вся права суть разумевающим, и проста обретающим разум. Научу бо вас истине, да будет о Господе надежда ваша, и исполнитеся Духа.
Притчей чтение. [Главы 10 и 11.]
Уста праведнаго каплют премудрость, язык же неправеднаго погибнет. Устне мужей праведных каплют благодати, уста же нечестивых развращаются. Мерила льстивая мерзость пред Господем: вес же праведный приятен Ему. Идеже аще внидет досаждение: тамо и безчестие: уста же смиренных поучаются премудрости. Совершение правых наставит их, и поползновение отрицающихся упасет их: Не пользуют имения в день ярости, правда же избавит от смерти. Умер праведный, остави раскаяние: наручна же бывает и посмеятельна нечестивых пагуба. Правда непорочнаго исправляет пути, в нечестие же падает неправда. Правда мужей правых избавит их: безсоветием же пленяются беззаконнии. Скончавшуся мужу праведну, не погибнет надежда: похвала же нечестивых погибнет. Праведник от лова убегнет, вместо же его предается нечестивый. Во устех нечестивых сеть гражданом, чувство же праведных благопоспешное. Во благих праведных исправится град, и в погибели нечестивых радование: Во благословении правых возвысится град, усты же нечестивых раскопается. Ругается гражданом лишенный разума, муж же мудрый безмолвие водит.
Премудрости Соломоновы чтение. [Глава 4.]
Праведник аще постигнет скончатися, в покои будет. Старость бо честна не многолетна: ниже в числе лет исчитается. Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник, преставлен бысть. Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале, исполни лета долга: Угодна бо бе Господеви душа его. Сего ради потщася от среды лукавствия. Людие же видевше, и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое: яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На литии стихира храма:
Таже стихиры Николаа, глас 2, самогласны.
[Византиево:] Правило веры, и образ кротости, яви тя стаду твоему Христос Бог, святителю Николае: в Мирех убо благоухающу ти, всюду сияют светло божественная твоя исправления, сирых и вдовиц предстателю. Темже молися непрестанно, спасти души наша.
Отче Николае, мироположница мощей твоих Миры обогащает, в нихже и связанныя неправедно осужденныя, во сне царю видением твоим явився, свободил еси от смерти, и уз, и темницы. Но и ныне, якоже тогда, и присно видением твоим явися, моляй о душах наших.
Отче Николае, аще и Мирская страна молчит, но мир весь иже тобою просвещенный, мира же благоухании, и чудес множества, взывает благохвальными песньми: и спасшиися тобою осужденнии, с сущими в Мирех, и мы поюще вопием: моли спастися душам нашим.
Глас 4: Отче Николае, Пресвятаго Духа мироположница сый, яко в Мирех благоухаеши божественными ароматы. Христовым бо апостолом подобник быв вселенную обходиши словесы чудес твоих. Темже и дальним яко близ, во сне являяся от смерти избавляеши, иже неправедным судом умрети имущия, спасая преславно от бед многих призывающия тя. Темже и нас от находящих лютых свободи твоими молитвами, присно восхваляющх тя.
Глас 8: Доблестей твоих преподобне отче плод, просветил есть верных сердца: кто бо слыша безмерное твое смирение, терпению не удивися, еже к нищим тихости, к скорбящим утешению? Вся боголепно научил еси святителю Николае, и ныне неувядаемым венцем увязлся еси, молися о душах наших.
На хвалу потекл еси Господню, Николае, во временней жизни, и Той тя прослави на Небесней и истинней жизни. Темже дерзновение стяжав к Нему, моли спасти души наша.
Слава, глас 6:
Благий рабе верный, делателю винограда Христова, ты и тяготу дневную понесл еси, ты и данный тебе талант возрастил еси, и по тебе пришедшим не завидел еси, темже врата Небесная отверзошася тебе: вниди в радость Господа твоего, и моли о нас, святе Николае.
И ныне, глас тойже:
Сионе торжествуй, Иерусалиме веселися граде Христа Бога, подыми Зиждителя в вертепе и яслех вмещаемаго: отверзите ми врата, и вшед в ня, узрю яко Младенца пеленами повиваемаго, дланию же содержащаго тварь: Егоже поют ангели непрестанным гласом, Жизнодавца Господа, спасающаго род наш.
На стиховне стихиры, глас 5.
Подобен: Радуйся:
Радуйся, священная главо, честый добродетелей доме, Божественнейшаго священства правило, пастырю великий, светильниче светлейший, иже победы нося имя, и молящимся милостивен преклонитель, приницаяй к немощных прошениям, избавителю готовейший, хранителю спасительный, всем верою чтущим всеславную память твою, Христа моли преблаженне, низпослати миру велию милость.
Стих: Честна пред Господем смерть преподобных Его.
Радуйся, священнейший уме, Троицы чистое обиталище, столпе церковный, верных утверждение, побеждаемым помощь. Звездо, яже сияньми благоприятных твоих молитв, разоряя напастей же и скорбей тьму всегда, святителю Николае. Пристанище тихое в неже притекающе треволненьми жития одержимии спасаются: Христа моли, душам нашим дати велию милость.
Стих: Священницы Твои облекутся в правду, и преподобнии Твои возрадуются.
Радуйся ревности Божественныя исполнивыйся, и наведения зла избавль неправедно хотящих умрети, предстанием страшных и сна запрещеньми, источниче источаяй в Мирех Николае, мира богатно, и души напояющее, смрады же страстей отгоняющее, меч, плевелы прелести посекающий, лопата развевающая Ариева плевельная учения. Христа моли, низпослати душам нашим велию милость.
Слава, глас 6:
[Иоанна монаха:] Человече Божий, и верный рабе, слуго Господень, мужу желаний сосуде избранный, столпе и утверждение Церкве, Царствия наследниче, не премолчи вопия за ны ко Господу.
И ныне, глас тойже:
[Византиево:] Безневестная Дево, откуду пришла еси? Кто родивый Тя? Кто и мати Твоя? Како Зиждителя носиши на руку? Како не растлилася еси утробою? О великих преславных на Тебе страшных таинств, на земли совершаемых зрим Всесвятая! И предуготовляем достойный Тебе долг, на земли вертеп, и от Небес просим подати звезду, и волсви же приходят от востоков земли к западом видети человеческое спасение, во яслех пеленами повиваемое.
На благословении хлебов тропарь, дважды: Правило веры: И Богородице Дево: единожды.
А идеже несть всенощнаго бдения: на Велицей вечерни, по Ныне отпущаеши: глаголем тропарь единожды: Слава, и ныне, Богородичен воскресен